Як і коли вчити дитину бути самостійною

Як і коли вчити дитину бути самостійною

Малюки і без підказок дорослих хочуть бути самостійними. Навчити дитину самостійності — це переважно здатність батьків не стати перепоною для її прояву. Але тут важливо розуміти, що дитяча самостійність ще незріла, часто межує з нетерплячістю, нездатністю пристосовуватися до навколишнього середовища. А наше завдання — заохочувати і спрямовувати ініціативи дитини в правильне русло.

Як навчити дитину бути самостійною? Практичні уроки

Як і будь-яке навчання, розвиток самостійності починається з дошкільного розвитку дитини. Перший крок — надання малюкові свободи без примусу і тиску дорослих виконувати справи, за які він сам береться. Коли маленький дослідник говорить «я сам» і робить «сам», так він проявляє своє внутрішнє «Я», формується як особистість.

Діти найшвидше вчаться в процесі активної діяльності. Для кожного віку — це свій тип діяльності. У ранньому дошкільному розвитку дитини переважає предметна діяльність. Для дітей найпродуктивнішого у вихованні періоду (5-11 років) — це гра. Як повинні діяти батьки і педагоги?

  1. Давати завдання, а саме чітко пояснюючи, що необхідно зробити, як саме це можна зробити.
  2. Не наказувати, а намагатися зацікавити малюка, пояснити, чому він повинен виконувати прохання дорослих.
  3. Мотивувати, щоб малюк захотів відволіктися від улюбленого заняття заради виконання поставленого завдання.
  4. Заохочувати самостійну ініціативу в побуті, самообслуговуванні, навчанні. Не перехоплювати її на половині справи тому, що дитина погано справляється, а підказувати способи виправлення помилок.

Але свобода, що надається, не повинна бути безконтрольною, щоб не перетворитися у вседозволеність. Діти ще не знайомі з правилами поведінки в навколишньому середовищі, їх потрібно направляти.

Яка дитина самостійна? Як самостійність допомагає в навчанні?

Якщо дорослі навчаться правильно ставити перед маленьким учнем завдання, з часом він і сам освоїть це мистецтво. Самостійним може вважатися такий учень або майбутній школяр, який:

  • вміє вчитися (крім здатності читати, рахувати, писати може швидко засвоїти великі обсяги інформації, використовувати набуті знання);
  • знає свої обов’язки і виконує їх без нагадування дорослих (це стосується уроків, допомоги по дому, самообслуговування);
  • здатний мислити, аналізувати, робити висновки на основі отриманого досвіду, допущених помилок (критичне мислення);
  • вміє приймати рішення, вирішувати поточні завдання, не чекаючи допомоги дорослих;
  • розуміє свої бажання і потреби, має на все особисту думку і може її аргументовано висловити;
  • розуміє загальноприйняті правила соціальної поведінки, самостійно будує взаємини з однолітками, дорослими людьми, оберігає свої і не порушує чужі межі особистого простору;
  • вміє розставляти пріоритети, планувати свої справи;
  • незважаючи на труднощі, виконує свої справи до кінця;
  • проявляє ініціативу (знаходить нові захоплення, пропонує допомогу, висловлює свою точку зору).

Виховувати школярів самостійними і цілеспрямованими допомагають розвиваючі курси для дітей. Користь від колективних занять з педагогом:

  1. підготовка розуму до серйозної розумової роботи;
  2. досвід навчання в колективі, розвиток навичок спілкування, командної роботи;
  3. привчання до дисципліни, дотримання навчального графіка, правил поведінки на уроці;
  4. розвиток здатності адаптуватися в незнайомому середовищі.

Одним з кращих центрів підготовки до відповідальної, старанної роботи над собою в Україні є школа ментальної арифметики Соробан®. Щоб навчити учня самостійності, вона використовує найефективніший спосіб — розвиток відповідних навичок, інтелекту, мислення. Про плюси і мінуси методики, її разючих результатах красномовно говорять відгуки батьків, чиї діти відвідують курси ментальної лічби.